Groot Koopstromenonderzoek Twente 2015

27 June 2015

Groot onderzoek naar koopstromen in Twente

Bron: Thinkstock

ENSCHEDE -Onderzoeksbureau I & O in Enschede gaat 30.000 mensen in Twente en wijde omgeving vragen waar en wanneer ze hun inkopen doen. Dat onderzoek moet duidelijk maken hoe de koopstromen in de regio in vijf jaar tijd zijn veranderd. De uitkomsten kunnen van belang zijn voor de keuzes die winkels en gemeenten maken. Keuze Volgens Ruud Esselink van I & O is er sinds 2010, toen het laatste koopstromenonderzoek werd gehouden, veel veranderd. „Internet heeft een enorme opmars gemaakt, koopzondagen zijn op meerdere plaatsen uitgebreid en de beleving tijdens het winkelen speelt een veel grotere rol in de keuze van de consument.” Inkoopdag Koopstromen tussen verschillende gemeenten en winkelcentra kunnen hierdoor sterk verlegd zijn.

Als één gemeente de winkels op zondag open doet en een buurgemeente niet, zul je dat in de cijfers terugvinden, tot op wijkniveau. Want bij het boodschappen doen bijvoorbeeld, was de zondag er eerst voor de vergeten boodschappen, inmiddels is het echt een reguliere inkoopdag geworden.

Primark Ook het effect van de Primark in Enschede wordt dan duidelijk. „Wie wint, wie verliest erdoor?” Zomer Het onderzoek vindt vanaf begin april plaats in ruim dertig gemeenten in Overijssel, Gelderland, Drenthe en het Duitse grensgebied. De meeste Twentse gemeenten doen mee. De resultaten worden voor de zomer verwacht. Aantrekkingskracht Die uitkomsten worden met spanning verwacht, zeker omdat uit het vorige onderzoek bleek dat het winkelaanbod in de regio fors was uitgebreid ten opzichte van 2005. Bovendien werden toen ook de openingstijden verder verruimd en kwam het internetshoppen opzetten. Esselink: „Door die grotere keuze voor de consument moeten winkels harder vechten om hun aandeel te behouden.” Factoren waarop consumenten hun keus bepalen zijn de aantrekkelijkheid van het straatbeeld en het aanbod van een winkelkern. Maar ook een ‘fietsvriendelijke’ binnenstad kan zich vertalen in een hogere aantrekkingskracht.

koopstromen onderzoek 2015 link De ondernemer