Concept popup store Hengelo

15 June 2015

header

HET IDEE

store

Het Calimero effect.

Wanneer een partij (persoon, organisatie, land) het gevoel heeft door zijn kleine omvang ten opzichte van een andere partij niet serieus te worden genomen, dan wordt dit wel ook wel het Calimero-effect genoemd. Dit zien we ook terug in het retail landschap. Kleine zelfstandige ondernemers moeten het onderspit delven, omdat ze het hoofd niet meer boven water kunnen houden en plaats maken voor de grote spelers op de markt. Dit verschijnsel heeft zich de laatste jaren dan ook ondermeer afgespeeld in Hengelo . Groot filiaalbedrijven domineren de markt en bij een recessie zijn ze net zo snel weer weg als dat ze gekomen zijn. Het gevolg, enorme leegstand en kwalitatieve goede medewerkers worden op straat gezet. Het centrum van Hengelo ziet er uit als een grote gatenkaas. Grote vastgoedondernemers en pensioenfondsen houden vast aan exorbitante hoge m2 prijzen en de banken houden de hand op de knip waardoor het bijna onmogelijk is om als kleine ondernemer voet aan de grond te krijgen. Als het ondernemersbloed kruipt waar het eigenlijk niet gaan kan, wordt vaak gestart met een virtuele winkel de webshop. Hiervan zijn er inmiddels 59.800 in Nederland.

Bedreiging of nieuwe kans ?

Online aanwezigheid is onvoldoende in 2015 Een webwinkel is een prima manier om producten te verkopen. Je bereik is theoretisch oneindig en de start is relatief snel en voordelig te realiseren. Niet voor niets zijn er de laatste jaren enorm veel webwinkels geopend en veel daarvan maken inmiddels een flinke omzet. Maar een webwinkel kent natuurlijk ook haar nadelen. Zo kun je producten niet voelen of ruiken, is er toch een grote afstand met de klantenkring en is de concurrentie werkelijk maar een muisklik verder. Niet voor niets verkopen webwinkeliers meestal maar aan drie tot vijf procent van de bezoekers, terwijl in reguliere winkels dit percentage een veelvoud is.



Daarnaast wil je soms net dat beetje extra. Bijvoorbeeld bij een nieuw assortiment kunnen sparren met de klant, of bij seizoensgebonden artikelen zoals carnavalskleding of oranje merchandising rond een EK of WK, de producten in enkele weken kwijtraken. Een webwinkel is dan soms simpelweg niet meer voldoende.En dus willen webwinkeliers steeds vaker naast de online winkel ook fysiek in contact komen met hun klant. Zodat die even kan overleggen, inclusief oogcontact, over het aanbod en de dienstverlening van de webwinkel. 

Wij zijn nu aan het onderzoeken of de ex Duthler locatie geschikt is om samen met een aantal ondernemers deze geschikt te maken voor een shop in shop formule. Met 14 deelnemers deel je gezamenlijk de kosten zoals de huur, energie en promotie kosten. Geen langdurig contract, per maand opzegbaar, lage totaal- kosten .Wij faciliteren alles en zorgen dat er dagelijks een manager aanwezig is. Zo bouwen we met elkaar een warenhuis wat veel aantrekkingskracht moet hebben en waar echte specialisten enthousiast de klant weer face to face helpen , ondersteund door je eigen webshop.

Tesc BV. Fred Ziegerink. www.tehuurinhengelo.nl